I gråzonen mellem privat og arbejde på sociale medier

Cyberchikane, Digital chikane, Employer Branding og virtuel rekruttering, Linked In, Sociale medier 4 kommentarer
Hvem ejer din profil på LinkedIn ? Virksomheden eller du?

Hvem ejer din profil på LinkedIn ? Virksomheden eller du?

Skønt man ikke lige frem kan sige, at sociale medier længere er nye, medfører den stigende anvendelse af dem en række udfordringer i gråzonen mellem private og offentlige rum samt i private og arbejdsmæssige fora. Dansk Magisterforening har i deres seneste Temanummer af Fagligt Nyt taget dette op i en række gode artikler, som blandt andet kommer ind på
– hvad sker der med LinkedIn og twitter-kontakter, når en medarbejder rejser?
– hvem ejer kontakterne, den enkelte person eller virksomheden?
– kan virksomheder forhindre medarbejdere i at tage kontakter med, som er opstået under ansættelsen?
– kan man tvinges til at “like” sin arbejdsplads’ side på facebook eller Followe den på LinkedIn som del af sin ansættelse?
– kan man tvinges til at “like” eller “share” en opdatering foretaget af sin arbejdsgiver med sin private profil?
– hvor går grænserne for, hvad man kan opdatere med uden at bryde love og aftaler?
– hvordan beskytter en virksomhed sine medarbejdere mod at blive hængt ud på nettet i arbejdsmæssig sammenhæng?
– hvad gør en tillidsmand i netop disse sammenhænge for at forsvare sine kolleger?

Desværre er svaret til flere af disse spørgsmål uklare. Dels fordi ejerskabet over profiler ikke er entydigt defineret, og dels fordi der endnu ikke er faldet så mange domme i sager, at man kan trække en klar tendens ud af dem.

Læs videre…

 

5 gode råd til HR om onlinerekruttering

Employer Branding og virtuel rekruttering, Sociale medier Ingen kommentarer
hånd med sociale medier

HR personale kunne begynde med at lære,. hvordan LinkedIn virker – især firmaprofiler.

I det netop udkomne magasin HR-Guide, der handler om fremtidens rekruttering, og som Personalecheferne i Danmark udgiver, har jeg skrevet en artikel, der fremhæver, at hvis HR folk skal bruge de sociale medier til at rekruttere, er det nødvendigt, at de færdes på dem selv. Altså at HR og karrierepersonale er til stede, dér hvor kandidaterne færdes.
Det være sig på LinkedIn , hvilket turde være mere end oplagt for HR folk,  men det er overraskende, hvor tit jeg har mødt mennesker i karrieresektioner i for eksempel fagforeninger, der ikke er medlemmer selv af LinkedIn.
Det være sig på facebook, hvor stort halvdelen af danskerne er. Og det være sig på Twitter, som får en stigende betydning for udsøgningen af kompetence, bidragende profiler.
Jeg fremhæver også, at HR bør finde ud af, hvordan de vil forholde sig til de mange data, der er tilgængelige: Rekrutteringsopgaven er under forandring og kan i højere grad kan benytte sig af at bearbejde data og at være i dialog, frem for at gå den slaviske vej med opslag annoncer og ansøgninger.

Der skal med andre ord vælges bane: ”Vil vi benytte de data, der ligger på nettet, eller vil vi holde os til det, som kandidaten selv har fremsendt?”, og ”Vil vi i dialog, eller vil vi nøjes med den statiske onlinepræsentation af virksomheden?”.
Begge dele er bestemt ikke noget, de fleste rekrutteringsfolk finder dagligdags. Endnu.

Læs videre…

 

Dyrk kontakten med tidligere ansatte systematisk

Det virtuelle håndtryk, Employer Branding og virtuel rekruttering, Linked In, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

Især i nedgangstider kan det være guld værd for virksomheder at holde kontakten til de tidligere ansatte, for når opsvinget kommer, mangler man kyndige hænder. At kunne dykke ned i og vælge fra bunken af kvalificerede, tidligere ansatte, som man desværre har måtet skille sig af med på grund af krisen, gør det nemmere, billigere og mere effektivt at genansætte, end hvis man skal forfra med en ansøgningsrunde, annoncering, samtaler, udvælgelser og indkøring af nye.

Det udtaler jeg mig detaljeret om i Berlingskes Businesstillæg i går, læs her. Et par citater:

“Danske virksomheder går glip af både forretninger og dygtige medarbejdere i stride strømme, fordi de ikke holder kontakt med de mennesker, der forlader deres organisation.”

Læs videre…

 

Også chefer googler sig selv – brug det til at få kontakt

Det virtuelle håndtryk, Employer Branding og virtuel rekruttering, Markedsføring Ingen kommentarer

Chefer googler også sig selv. Derfor kan du målrette din jobsøgning ved at annoncere på google til netop de chefer, du vil søge job hos. Se videoen, som skaffede manden de jobsamtaler han ville – og jobbet. Det koster kun at købe en annonce i Google med chefens navn!

 

LinkedIn er ved at blive mainstream i Danmark

Employer Branding og virtuel rekruttering, Linked In Ingen kommentarer

Når gode råd til brug af Linked In bliver omtalt i damebladene, sådan som Alt for Damerne netop har gjort det, så er ting virkelig slået igennem bredt. Linked In i Danmark mærker også en overraskende stor fremgang. Omkring 500.000 er på Linked in nu i dette land, ifølge Digital Works. Det er immerhen en slat.

Jeg taler om brug af LinkedIn og sociale medier til rekruttering i denne video, der er optakt til et seminar i næste uge.

Det gør jeg i forbindelse med offentliggørelsen af HR virksomheden Randstads Working Monitor, der blandet viser, at danske lønmodtagere ikke er så vilde med, at deres arbejdsgivere laver retningslinier for, hvordan de skal bruge sociale medier.
Mere om dette i det følgende blogindlæg. Læg mærke til, at Randstad naturligvis har oprettet en gruppe på LinkedIn til netop diskussion af dette og meget mere HR.
 Man kan nemlig bruge Linked In til mange andre ting end blot sit onlineCV. Det glemmer overraskende mange.

 

Oplæg: Virtuel Employer Branding og rekruttering 19. maj 2011

Det virtuelle håndtryk, Employer Branding og virtuel rekruttering, Kursus, Netværk 3 kommentarer
Employer Branding på nettet forudsætter klog aktivitet på nettet

Employer Branding på nettet forudsætter klog aktivitet på nettet

Anvender du LinkedIn, Facebook og Twitter optimalt? Det spørgsmål stiller HR og rekrutteringsvirksomheden Randstad og Personalecheferne i fællesskab, når de holder en konference om emnet Employer branding og rekruttering i en digital verden.  Det sker i København den 19. maj.

Jeg er inviteret til at holde et oplæg, og teksten til oplægget kommer her:

Læs videre…

 

Netværk og erfaring tjekkes af 8 ud af 10

Det virtuelle håndtryk, Employer Branding og virtuel rekruttering, facebook, Linked In, Netværk 2 kommentarer

DRTV bragte i torsdags i Pengemagasinet en udsendelse om, hvor meget en googlesøgning bliver brugt af arbejdsgiverne.
Her er udsendelsen (hvis linket altså ikke bliver flyttet senere)

Her bringes nye tal op, som DR har offentliggjort i samarbejde med Foreningen af danske personalechefer.
131 medlemmer har svaret på undersøgelsen. Jeg har desværre ikke adgang til yderligere baggrund bag tallene, men ifølge udsendelsen viser tallene, at

– 16 procent tjekker ALDRIG
– 13 procent tjekker SJÆLDENT
– 30 procent tjekker NOGLE GANGE
– 25 procent tjekker OFTE
– 16 procent tjekker ALTID

Hvad er det så, personalecheferne anvender til tjek:

Læs videre…

 

Heroin på facebook

Communities, Det virtuelle håndtryk, Employer Branding og virtuel rekruttering, facebook, Sociale medier Ingen kommentarer

Se lige nærmere på dette skærmbillede, især på dét,  jeg har indrammet nederst:

heroin på facebook

En harmløs dialog på facebook mellem venner, der foretager sig helt almindelige ting og skriver helt almindeligt facebooksprog til hinanden. Og så, pludselig – NN giver en bedømmelse af profilindehaveren YY, og spørger
“Tror du at YY har taget heroin? Ja eller nej”

Konversationen fandt jeg for et stykke tid siden i en – dengang – fuldt åben profil, som alle kunne kigge med på.

Læs videre…

 

Facebookpolitik for virksomheder

Employer Branding og virtuel rekruttering, Sociale medier Ingen kommentarer
Mikael Lemberg, Abelone Glahn, Rasmus Møller-Nielsen 

Forleden holdt jeg sammen med Rasmus Møller-Nielsen fra Komfo og Mikael Lemberg fra faceblogger et oplæg om facebook i arbejdstiden.
Komfos medarbejder Laura Elkow skrev et glimrende referat, der findes i sin fulde udstrækning her.

Læs om de fire cases, som Rasmus Møller Nielsen præsenterede; 
1. Om at Skabe trafik fra Facebook til et rekrutteringsside
2. Om at bruge Facebook som den sociale og interaktive del af ens hjemmeside
3. Om at skabe et forum på Facebook, der kan bruges til relationsopbygning og branding
4. Udvikling af et kampagnesite på Facebook, uden at skøre Facebook-modstanderne fra.

Læs videre…

 

Gode råd om facebookpolitik på arbejdsplads

Employer Branding og virtuel rekruttering, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer
facebook-brugen behøver ikke tage overhånd i arbejdstiden

facebook-brugen behøver ikke tage overhånd i arbejdstiden

Erhvervsbladet bragte forleden en uddybende historie om facebook politik på arbejdspladsen i forbindelse med det seminar jeg holder sammen med facebookekspeterne Mikael Lemberg og Rasmus MøllerNielsen fra Komfo  torsdag den 11.juni.
I artiklen – og v4ed seminaret – kommer vi ind i detaljer på, hvad man skal tænke over, når man lægger en facebook-politik for brugen af tjenesten i arbejdstiden.

Her er et par af de gode råd:

Læs videre…

 

« Ældre indlæg