Hvad nu, hvis jeg vil vise mig som to forskellige personer på LinkedIn?

Blogs, Bøger og NewPub, Forfatter, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer
Kan man have to identiteter på LinkedIn ? Ja, men pas på hvordan du gør det!

Kan man have to identiteter på LinkedIn ? Ja, men pas på hvordan du gør det!

I øjeblikket underviser jeg forfattere og forlæggere i, hvordan man bruger  LinkedIn til at synliggøre et forfatterskab. At være både en professionel erhvervsperson OG en forfatter på LinkedIn på een og samme tid rummer en række udfordringer, som jeg ser løst på forskellige måder, de fleste desværre ikke i overensstemmelse med LinkedIns retningslinjer.
Indrømmet, det kan også svært at være professionel mandlig ejendomsmægler og samtidig vise, at man skriver Sci-fi-noveller  med en kvindelig helt…..

Svagstrømsingeniør OG angoragarn-sælger

Læs videre…

 

En blog er en undreliste – ikke en brokkeliste

Blogs, Det virtuelle håndtryk, Linked In 1 kommentar

Så blev vinderne af Blogprisen 2015 kåret. ”Blogs? Er de ikke døde”, kan jeg høre mange spørge. Nej, bestemt ikke. Blogs lever i bedste velgående og er ved at blive trendy igen – for vi er så trætte af at få korte, hastige og flygtige beskeder.
blog lilleIgangsætteren af Blogprisen 2015 er Aros Business Academy, som også selv kører en udmærket blog. At de har igangsat denne blogpris og opfordret til, at man stemte (hvilket 12.000 gjorde) er blevet kritiseret en del, også af de nominerede , som for eksempel Monica Jørgensen.
”Er det ikke bare et scam for at få flere abonnenter til nyhedsbrevet ?” skrev en til mig på Twitter, da jeg opfordrede til, at man stemte. En anden, Marie-Louise Munter, skrev ”Virksomhed vil gerne sælge kurser. Virksomhed stifter (endnu) en blogpris for at få omtale
Det er muligt, at Aros får flere abonnenter, og det er muligt, de kun gør det for at få opmærksomhed, men jeg ser nu også nogle andre perspektiver:

Ingen afbrydelser
Først og fremmest at gøre opmærksom på, at der eksisterer mange blogs, som er særdeles læseværdige.
Dernæst at blogs ikke er døde, og at blogs kan bruges af såvel enkeltpersoner som større firmaer i professionel sammenhæng. Kvalitetsindhold går aldrig af mode, og det gør personlige betragtninger heller ikke. Der er langt til tøsedagbøgerne i det felt, der blev præsenteret.

Der er brug for, at vi skriver længere og uddybende indlæg, hvor vi kan udfolde en problemstilling uden at blive afbrudt. Hvor vi kan diskutere og debattere på mere end 140 enheder, og hvor vi kan dele viden, som kræver andet og mere end et sjovt billede og en livlig video. På en blog handler det hele heller ikke om at bruge de rigtige og de mange #-hashtags for at få spredning. Få, men meget præcise læsere indenfor en niche, kan være det, der tæller mest.
En blog er også det eneste sted, du ejer selv. Du bor ikke hos nogen, du er ikke afhængig af andres platform, og du kan langsomt  opbygge et  dynamisk og levende CV, som viser dine kompetencer og dine overvejelser som det hele menneske, du er. Uden afbrydelser.

Læs videre…

 

Lær på 4 timer at få din bog på de sociale medier og sælg flere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Kursus, Linked In, Markedsføring, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

Forfatter online kursus ved Abelone GlahnSelv om det knap er blevet sommer,  og i hvert fald slet ikke føles som forsommerdag i dag, er der nu åbnet for deltagelse på  min fast tilbagevendende “Sommerskole”, som jeg kører for 8. år i træk. I år med helt nye kurser, der retter sig særligt mod de forfattere, der vil arbejde med at synliggøre deres fagbøger.
Det første kursus finder sted i juni, nærmere betegnet tirsdag den 30. juni 13-17.

Du får en  Grundindføring i Sociale medier for forfattere
Kurset gennemgår i grundtræk de mest anvendte platforme, som forfattere, oversættere og illustratorer kan bruge til at synliggøre deres bøger, forfatterskab og passion, og dermed også skabe grobund for bedre salg af bøgerne.
Kurset gennemgår LinkedIn, facebook, twitter, og Instagram med praktiske eksempler, fordele og ulemper.
Kurset giver et indblik i mulighederne og sætter den enkelte i stand til at vælge til og fra, for hvis man kaster sig over alle platformene på én gang, får man aldrig tid til at skrive sine bøger.
Der er ikke tale om et teknisk kursus, men et kursus for dem, som overvejer at synliggøre sig på nettet, og som er i tvivl om, hvilke platforme, det kan betale sig at bruge for den enkelte.
Er man i gang allerede, kan man også lære fif om, hvordan de enkelte platforme kan udnyttes bedre.
Målgruppe: Kurset er på et grundlæggende niveau. Varighed 4 timer
Tilmeld dig her: Pris 985.- medlemmer af DJs Freelancegruppe halv pris

Kurset følges op af to andre:
1) Bogblogger – sådan blir du en god bogblogger:
En forfatter, oversætter eller illustrator kan med fordel føre en logbog på nettet, en weblog/blog for derigennem at skabe en trofast læserskare, der får et særligt indblik i forfatterens tankegang, arbejdsform, inspiration, skrivefase og stemninger.
Det underviser jeg i 4. august 2015

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

Tanker omkring mit 10 års jubilæum som weB-LOGger

Blogs Ingen kommentarer

 

Les Blogs 2.0 i Paris december 2005

Les Blogs 2.0 i Paris december 2005. En kæmpeoplevelse at møde cremen af den internationale blogosfære med et drive og en entusiasme, jeg længes efter.

1) Dokumentér og italesæt cyberchikanen (indlæg fra  2012)
2)  Skabelon til samarbejdsaftale og NDA (indlæg fra 2008)
3) Hvad gør jeg, når telefonen falder i toilettet?! (indlæg fra 2011,der stadig får kommentarer, senest et finurligt et om, at man nu kan få telefoner, der virker under vand)

Det er de tre absolutte højdespringere, jeg har på min blog, som du lære lige nu. Skarpt forfulgt af indlægget  Om evnen til at lægge ting bag sig  (fra 2014) og Hvordan finder jeg en god knæstol (helt tilbage fra 2006).   Og så et hav af indlæg om  LinkedIns (indlæg helt op til i dag) og facebooks funktioner, (især facebooks tidlige liv i DK.)

Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 7: Sådan blogger du på LinkedIn

Blogs, Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

Opdatering juli 2015 : Designet på LinkedIn er ændret, så hvis du vil blogge, skal du meget gerne have et orange ikon til højre her.
enten står der “kom med et blogindlæg” eller også står der “Publish a post”
blogfunktion


Har du en lille blyant i dit statusopdateringsfelt ? Så har du fået muligheden for at skrive et længere indlæg, en slags blogpost på LinkedIn.

I denne video kan du se, hvordan du gør.
(Opdatering juli 2015: Bemærk, at det nye design gør, at indgangen til blogfunktionen ser lidt anderledes ud end på videoen, men selve skrivefeltet ud som det hele tiden har gjort.)

Læs videre…

 

Det er rart med tilfredse tilhørere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Markedsføring Ingen kommentarer


Her fra #fag2012, Journalisternes fagfestival, hvor jeg holdt et oplæg om markedsføring af bøger.
Nicolai Brix, som jeg ikke kender – endnu – nævner en blog.
Det er dette indlæg, han mener:

 

 

Hvad nu, når vi er flere med samme navn?

Blogs, Det virtuelle håndtryk, Kursus, Netværk Ingen kommentarer

Disse mænd hedder alle sammen Jim Killeen

Prøv lige  for sjov at se denne video, om en mand, der googler sit navn, finder et hav af andre med det samme, rejser rundt til en lang række af dem og interviewer dem, og ender med at lave et møde med syv af dem.
De hedder alle sammen Jim Killeen

Han fandt dem ved at google sit eget navn. Og han er ikke den eneste, der finder en, der hedder det samme.

Læs videre…

 

Internet ved årsskiftet 2010-11

Blogs, Communities, Sociale medier 2 kommentarer

 

Den svenskejede Royal Pingdom- blog har talt og talt og talt og bragte for nylig en oversigt over et hav af oplysninger om internetbrugen ved udgangen af 201, at de selv med et glimt i øjet skrev, “Vær forberedt på et massivt overload af informationer”.
Det må man nok sige. Jeg har pillet nogle af tallene ud, som jeg synes er mest interessante, resten kan læses her

Emailen er IKKE død:
Der bliver sendt 294 milliarder emails hver dag. Desværre var tæt på 89 % af dem spam, hvilket betyder, at der blev sendt 262 milliarder spammails hver dag i 2010.
Når der kommer til den mere seriøse anvendelse af emails, fortæller Royal Pingdom, at cirka en fjerdedel var forretningsrelaterede emails.

Læs videre…

 

At rejse er at blogge….

Blogs, Forbruger, Netværk Ingen kommentarer

Welcome at Helsinki airport

Blogmediet er som skabt for dem, der vil føre rejsedagbog. At rejseblogge er en hel disciplin for sig, og så vidt jeg har forstået, er der en hel hær af rejsebloggere, tæt på 4000 mennesker, der har slået sig sammen i et netværk for rejsebloggere, ved navn TBEX, som står for – Travel Blog Exchange.
Netværket holder sin næste konference i København i begyndelsen af november, 4.-6. november.
Jeg har intet med det at gøre, men faldt over deres program forleden, og bare de links, som programmet indholder, viser virkelig guf – sådan kan du bruge din blog, når du rejser.

Her er talerlisten.
Bemærk at også Danmark er repræsenteret med Timothy Anderson, der på MydenmarkTV.com videoblogger, lige for tiden om Kulturnatten, om streetdining og om ordbogen.dk:

Læs videre…

 

« Ældre indlæg